Moto: „Oricine poate
deveni furios – e simplu. Dar să te înfurii pe cine trebuie, cât trebuie, când
trebuie, pentru ceea ce trebuie și cum trebuie – nu este deloc ușor.”
(Aristotel)
Sursa: Fhsc.salford.ac.uk |
Furia este, cum toată lumea știe, o emoție puternică ce angrenează corpul
(ne înroșim, ne bate inima mai tare, ne încordăm) și întunecă rațiunea (spunem
și facem lucruri pe care apoi le judecăm drept exagerate sau necontrolate). Verbul
„trebuie” însă, completat de toate acele cuvinte ale relativității și nuanțelor
„pe cine”, „cât”, „când”, „ceea ce” și „cum”, ne trimite cu gândul la controlul
exercitat de gândire: adică la ceea ce alegem să facem când ne folosim clar
rațiunea. Această scurtă analiză a citatului folosit drept moto este, de fapt,
o introducere în prezentarea conceptului de inteligență emoțională. Explicat și argumentat științific de către
Daniel Goleman, în cartea cu același nume, acest concept a revoluționat felul
în care psihologii văd astăzi dezvoltarea personalității umane și educația.Ce înseamnă inteligența emoțională? Despre ce fel de deșteptăciune este vorba
în asocierea acestor doi termeni incompatibili pentru mulți oameni? Conflictul
vechi dintre rațiune și simțire pare să fie rezolvat cu date științifice
furnizate de neurologie și psihologie. El a evoluat într-un „pact” propus de
sintagma „inteligență emoțională”. Aceasta
este o capacitate mintală complexă care include următoarele abilități:
- cunoașterea emoțiilor și sentimentelor personale
- stăpânirea acestora
- automotivarea
- recunoașterea și înțelegerea emoțiilor și a sentimentelor în ceilalți (empatia)
- crearea și menținerea relațiilor pozitive cu ceilalți.
Așadar, inteligența emoțională are o triplă componentă de autocunoaștere (competența emoțională):
conștientizarea de sine (mai țineți minte dictonul antic, dar atât de actual ”Cunoaște-te
pe tine însuți”?), autocontrolul emoțional și motivarea de sine. Dar, fapt
important pentru ființele sociale care suntem, inteligența emoțională include
și o dublă competență socială: a
înțelege ce simt ceilalți și, în consecință, a deprinde buna relaționare cu ei,
în ciuda diferențelor de opinie sau de roluri.
Să fii inteligent emoțional înseamnă să îți poți folosi gândirea (adică să
înveți să înțelegi, să discerni și să decizi) pentru a face față mai bine atât propriilor
sentimente și impulsuri cât și emoțiilor și impulsurilor celorlalți. E un fel
de istețime și agerime folositoare pe teritoriul plin de obstacole al vieții afective
și al relațiilor umane. Această deșteptăciune a inimii, cum îmi place să numesc
inteligența emoțională, se poate educa. E foarte importantă învățarea, la fel
ca și în cazul dezvoltării intelectului, de aceea în unele medii educaționale
se vorbește despre „alfabetizarea emoțională” pe care programele școlare ar
trebui să pună mai mult accentul.
Se pare că în viața reală IQ-ul ridicat (coeficientul de inteligență
măsurat de teste) nu este o garanție sigură a succesului și a bunăstării
personale. Ceea ce contează însă mai mult, pe lângă un IQ mediu sau chiar sub
medie, sunt alte capacități emoționale și sociale pe care școala și societatea ar putea să le
formeze, dacă s-ar schimba prioritățile. Aceste abilități ar fi: autocunoașterea, autocontrolul,
automotivarea, înțelegerea și motivarea celorlalți, respectul, cooperarea,
rezolvarea de probleme reale la nivel relațional sau social. Astfel, cu
uneltele inteligenței emoționale am putea educa mai ușor ceea ce pare azi de
neînțeles și de nestăpânit, am putea găsi soluții la dificultăți din ce în ce
mai mari cu care ne confruntăm în școli (precum lipsa motivației de a învăța și
violența).
Iată, în final, și un fragment din cartea „Inteligența emoțională” a lui Goleman, care susține ideea de mai
sus: „Acestea sunt vremuri în care structura societății pare a se descâlci cu o
viteză mai mare ca niciodată, acum când egoismul, violența și sărăcia
spiritului par să își aibă rădăcinile în bunătatea vieții noastre comune. Iată
un argument pentru importanța inteligenței emoționale, element esențial al
legăturii dintre sentimente, caracter și instincte morale. Există tot mai multe
dovezi că aptitudinile fundamental etice din viață își au originea în
capacitățile emoționale pe care le au la bază. (...) Capacitatea de a controla
impulsurile stă la baza voinței și a caracterului. În mod similar, rădăcina
altruismului se găsește în empatie, în capacitatea de a citi emoțiile
celorlalți: a nu simți nevoia sau disperarea celuilalt înseamnă o lipsă de
afecțiune. Și dacă există două atitudini morale de care timpurile noastre ar
avea nevoie, ele sînt cu siguranță autoînfrînarea și compasiunea.” (Daniel Goleman,
Inteligența emoțională, Editura
Curtea Veche, 2001)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu