miercuri, 8 ianuarie 2014

Cum se manifestă ADHD - Hiperactivitatea

"Se poate manifesta prin foit, răsucit, prin a nu rămâne aşezat atunci când se aşteaptă de la el acest lucru, prin alergat şi căţărat în situaţii nepotrivite, prin dificultăţi în a se juca liniştit. Copiii par a fi "în continuă mişcare" sau "ca şi cum ar avea un motoraş" şi vorbesc excesiv.

Hiperactivitatea se manifestă diferit în funcţie de vârstă: dacă la copiii foarte mici se manifestă în principal prin activitatea motorie excesivă comparativ cu cei de vârsta lor şi incapacitatea de a participa cu grupul la activităţi care presupun să stea aşezaţi mai mult timp, la copiii de vârstă şcolară se manfestă prin incapacitatea de a rămâne aşezaţi în bancă, prin foitul în bancă, mişcări ale picioarelor şi mâinilor, iar la adolescenţi şi la adulţi, se manifestă prin sentimente de nelinişte şi prin dificultăţi în a se angaja în activităţi sedentare care să se desfăşoare în linişte.

În clasele primare, copiii cu ADHD par neobosiţi, au foarte mari dificultăţi în a rămâne aşezaţi sau a nu vorbi. Atunci când reuşesc, totuşi, să stea pe scaun, se foiesc şi se joacă cu orice obiect care le este la îndemână (ex. bat cu degetele pe masă, agită picioarele, se joacă cu pixul etc.) Pe terenul de joacă se comportă ca şi cum şi-au recăpătat brusc libertatea după ce au fost captivi o lungă perioadă de timp. La întoarcerea în clasă din pauze, cerinţa de a sta "cuminţi" în bancă devine de obicei aproape imposibil de respectat.

În gimnaziu, unii dintre copii ajung să aibă un management mai bun al activităţii fizice, reuşind chiar să stea liniştiţi în bancă 40 de minute. Ei vor rămâne însă mai zgomotoşi şi mai vorbăreţi decât majoritatea colegilor lor. Foitul, agitaţia şi nevoia de a atinge, a se juca cu fiecare obiect din jurul lor rămân însă la cote foarte crescute. Combinaţia dintre impulsivitate şi hiperactivitate reprezintă provocarea majoră în lucrul cu copiii ADHD".
(din materialul realizat de psiholog clincian Domnica Petrovai şi psihopedaog Sorina Petrică în cadrul cursului despre ADHD pentru consilieri şcolari)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu