luni, 27 ianuarie 2014

La povești cu Clara despre povești

Continuând postarea anterioară despre poveștile scrise de Clara Ruse, colega mea consilier psihopedagogic la școlile gimnaziale nr. 66 si 77, am rugat-o să îmi răspundă la câteva întrebări:

1. Cum a apărut ideea scrierii acestor povești?
Clara: Am crezut în folosirea metaforei terapeutice în lucrul cu copiii. Lor le este mai ușor să își identifice nevoile, resursele, dificultățile atunci când vorbesc despre personaje de poveste. Am folosit poveștile create de Virginia Waters, Sempronia Filipoi, Andreea Mihaela Stan. Totuși, uneori am simțit nevoia să personalizez povestea pentru a se mula pe istoricul unui copil pe care îl aveam la cabinet și pentru care nu găseam o poveste potrivită. Și așa au apărut poveștile mele. Ele au fost create pentru cei cu care lucram, iar reacția lor nu a întârziat să apară: „Iepurașul are aceleași probleme ca mine!”.La un moment dat, un alt copil chiar m-a întrebat direct, după ce s-a uitat la mine ușor suspicios: Tu ai scris povestea asta despre mine.”
2. În ce fel te-a influențat activitatea ta de consilier psihopedagogic în scrierea poveștilor?
Clara: Așa cum am relatat deja, activitatea de consilier a fost, în fapt, motorul generator al poveștilor. Ele au fost create inițial ca instrument de lucru, pentru a-mi folosi în primul rând în activitatea mea. Lucrările de față pot fi utile însă părinților, bunicilor și învățătorilor. Pe lângă poveștile terapeutice sunt și elemente care să îi ajute pe aceștia să înțeleagă dificultățile copiilor și să le ofere modalități concrete de a li se adresa. 
3. Ce efecte ai observat la copii atunci când le spui aceste povești sau altele de acest gen - cu scop de vindecare/rezolvare?
Clara: Copiilor le este mai ușor să vorbească despre dificultățile lor atunci când se raportează la personaje de poveste. De asemenea, le este mai ușor să înțeleagă soluțiile în anumite situații de viață când le văd expuse într-o poveste. Simt acest lucru ca fiind mai puțin intruziv. Cu alte cuvinte, poveștile facilitează discuția despre o anume dificultate, precum și găsirea de soluții la aceasta. Pe de altă parte, o expunere pe o problematică ce este comparabilă cu a lor îi scoate din perspectiva umbrită de problemă și îi face să nu se mai simtă singuri. Pe criteriul „și alți copii se simit așa, și un personaj de poveste poate să simtă ce simt eu”. Și dacă și alții au reușit să iasă din impas, acest lucru le dă speranță că pot reuși și ei să facă asta, important e să găsească modalitățile potrivite.

4. Pentru ce vârste ar fi potrivite poveștile?
Clara: Ele se adresează copiilor cu vârste între 7 și 12 ani, dar pot fi citite și de copii mai mari, de părinți sau de bunici.
5. Cum a a fost să publici poveștile? Ce piedici, ce ajutoare?
Clara: Putem spune că lucrurile s-au potrivit. Editura avea proiectul, iar eu aveam poveștile. Am beneficiat, din fericire, de multă susținere atât din partea editurii, cât și a coordonatorului colecției, doamna Alexandrina Dumitru, care s-a stins din viață cu puțin timp în urmă și căreia țin să-i mulțumesc din suflet, pentru că i se datorează această apariție a cărților. Alexandrina Dumitru a fost cea care a crezut în acest proiect și care l-a dus la îndeplinire cu mult optimism și încredere. Dumneaei a fost cea care a găsit ilustratorul și a impus formatul, calitatea hârtiei etc. Pe de altă parte, Elena Dragulelei Dumitru (ilustratorul) a reușit să redea într-un mod extraordinar toate subtilitățile textului și să aducă personajele la viață. Fără eforturile susținute ale acestor două persoane pe care le-am amintit deja, și ale doamnei Cristina Stoescu, reprezentantul Editurii Trend care a solicitat publicare unor lucrări care să vizeze un asemenea segment și care a investit atâtea resurse materiale și emoționale, această apariție nu ar fi fost posibilă.
6. Cum te gândești să continui în această direcție, în altele?
Clara: Deocamdată am în lucru, împreună cu Alexandra Manea, suporturi didactice de dezvoltare personală pentru ciclul primar, care vor apărea la o editură diferită. Și acestea cuprind texte și activități, de data aceasta în acord cu programa școlară. Pe de altă parte, cred că este foarte important cât de prietenoasă reușim să facem această „materie”, astfel încât să-i deschidem copilului orizontul autocunoașterii și intercunoașterii. Așadar, ne străduim să facem o treabă cât mai bună!

Cărțile pot fi comandate online pe adresele:

http://www.librariaeminescu.ro/autor/38435/Clara-Ruse
http://www.librarie.net/autor/69327/clara-ruse
și pe site-ul editurii: http://shop.edituratrend.ro/

În curând și în librării! Mulțumim, Clara pentru cele cinci volume de povești pe care le mai pun odată în poze:









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu